skip to Main Content
24/7 bereikbaar via: 071 51 57 152
Aangescherpte Voedingsadviezen

Aangescherpte voedingsadviezen

Zodra je zwanger bent, begint het… Mag ik deze vleeswaren wel of niet eten? Zou de mozzarella in de salade van gepasteuriseerde of ongepasteuriseerde melk gemaakt zijn? Online word je er niet altijd wijzer op, daarom zetten wij het graag voor jullie op een rijtje.

Onlangs zijn de voedingsadviezen van het Voedingscentrum aangescherpt.

Dit zijn de belangrijkste wijzigingen:

  • Tonijn uit blik wordt nu afgeraden, net als andere roofvissen uit blik (zwaardvis, snoek, snoekbaars, haai, makreel en paling).
  • Verse (rauwe) haring of andere vis wordt nu afgeraden, het advies is om vis altijd door en door te verhitten. Dit betekent dus ook geen sushi met vis.
  • Eén kopje koffie (of energiedrankje) per dag.

Tip: wissel je theesmaakjes af, elk kruid heeft namelijk zijn specifieke werking. Een goed idee is rooibosthee, rooibos bevat van nature geen theïne en looizuur.

Wat werd altijd al afgeraden?

  • Gerookte of rauwe vis (ook geen schaal- of schelpdieren) uit vacuümverpakkingen. Tenzij goed verhit, dan is het geen probleem.
  • Zachte en harde kazen gemaakt van rauwe melk. Op het etiket moet dan staan ‘au lait cru’ of ‘gemaakt van rauwe melk’, dat is wettelijk verplicht. De meeste zachte kazen uit de supermarkt kunnen dan ook gewoon, harde biologische kazen zijn nog wel eens gemaakt van rauwe melk. De ‘gewone’ kaas uit de supermarkt is altijd veilig.
  • Rauwe eieren en producten met rauwe eieren, zoals zelfgemaakte mayonaise of zelfgemaakte tiramisu.
  • Rauw vlees. Let op met vleeswaren: gerookt, gedroogd of gefermenteerd is niet veilig genoeg! Vleeswaren moet gegrilld of gekookt zijn, dan is het veilig.
  • Teveel aan leverproducten als leverkaas en paté. Eén broodje per dag is oké!
  • Milkshakes en softijs, vanwege de mogelijke aanwezigheid van de bacterie listeria in de machines.

Weetje! Als er ‘melk’ op de verpakking staat mag je ervan uitgaan dat het gemaakt is van gepasteuriseerde melk.

Al met al is de meest gezonde optie om zo vers mogelijk te eten en bij twijfel het product door en door te verhitten. Zo dood je de bacterie listeria en de parasiet toxoplasmose, die zorgen voor de potentiële risico’s. Bewaar kliekjes niet langer dan één dag in de koelkast en was je groenten en fruit zorgvuldig als je ze rauw eet.

Tip: De app ‘GezondGroeien’ van het Voedingscentrum is handig om snel even op te kunnen zoeken of je een product wel of niet mag eten. Op hun website kun je natuurlijk ook altijd terecht.